onsdag 17 augusti 2011

”Jag är stark och full av mod när jag paddlar utför floden…

… Jag är Hiawatha och ska ut på jakt!” Musiken tonas ner och ersätts av den behagliga berättarrösten som säger att man själv kan följa med i boken och att ”när du hör det här ljudet [ljud] Ja, just det ljudet. Då är det dags att vända blad”.

Det är mer än 20 år sedan jag lyssnade på Hiawatha senast men jag kommer ändå ihåg både sagan och sången. Jag sjöng den senast för äldsta sonen igår när vi hittat en annan gammal bok om Hiawatha som fick utgöra kvällens godnattsaga. Tanken slår mig då: Varför minns jag det här? Skulle ni be mig återberätta fler av musiksagorna – ni vet de som man själv kan LÄSA i boken, TITTA på bilderna, eller LYSSNA på bandet (ja, det var ju kassettband på den tiden) – så kan jag göra det, ordagrant och med exakt rätt röstläge och tonfall. Frågan återkommer: Varför minns jag det här? Jag har ju ändå tillbringat timmar med att lära mig Sveriges historia, Pythagoras sats och det periodiska systemet men jag minns nästan ingenting. Vad var nu det där med hypotenusan och varför var Spinning Jenny så revolutionerande? Inte en aning! Däremot, vad utbrast Kung Stefan när den elaka Häxan kastat sin grymma förtrollning över Törnrosa. Enkelt: ”Samla ihop alla spinnrockar i landet och bränn upp dem!”

Visst är det väl ändå fascinerande? Du kan spela en låt för mig som jag aldrig hört förut. Vid andra versen nynnar jag med i melodin. Andra gången jag hör den sjunger jag med i texten. Jag vet inte hur många gånger jag försökt lära mig namn på kungar och drottningar i Sverige men när jag försöker minnas är det helt tomt. Selektivt minne, för att uttrycka det milt.

I och för sig tror jag att mina barn gläds mer åt att jag kan sjunga om den stressade lilla vita kaninen i Alice i Underlandet än om jag kunde redogöra för detaljerna kring den industriella revolutionen. Visserligen kastar jag gärna ur mig latinska namn på djur men det leder mest till att min make spänner ögonen i mig och väser besserwisser. Så kanske ska jag ändå vara tacksam att jag inte minns allt. Tänk vilken dryg och obehaglig typ jag skulle vara då.

    

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du och din bror och er mor (jag) vi har alla tre begåvats med att lägga texter, citat och andra roliga utsagor på minnet. Det har jag efter min älskade pappa och ni efter er busmorfar.
Hoppas nån av barnen ärver samma förmåga.
Modern

Jenny sa...

Jag tror musik har en del i spelet! Jag kunde alltid göra matteläxan så mycket bättre till musik - det är magiskt och måste främja hjärnan på en del av oss :-)
Kram på dig