torsdag 12 september 2013

Nu och då

Min mamma frågar mig ibland om det var så här jag trodde att det skulle bli. När jag var sisådär 15 år, om jag då såg framför mig ett liv med villa, man och två gossar. Jag kan liksom aldrig svara på det för jag minns inte alls hur jag tänkte då. Hur jag föreställde mig att livet skulle se ut.

Om jag försöker komma ihåg så kretsade mina tankar mer kring sysselsättning och karriär. Familj? Jag vet inte om jag ens berörde ämnet. Visst uttalade jag bestämt att jag minsann skulle ha två barn, en pojke och en flicka. Pojken skulle komma först och tre år senare skulle flickan komma, som på given signal. Så himla naivt ändå – förstår jag nu.

Istället händer det idag att jag inte riktigt förstår att jag är där jag är. När jag står hemma i köket och rullar köttbullar och kokar gräddsås. Går ner till lekparken och ropar på barnen att ”maten är klar”. När hela familjen sitter tillsammans vid middagen och pratar igenom dagen. I smyg tittar jag på min stilige make som busar med minstingen för att få honom att äta en tugga till. Och sen på vår förnuftige äldste som jag bara måste pussa på just då.

Det blir nästan obegripligt. Som att jag fortfarande bara är en liten gullhöna som låtsas vara stor. Som leker kontor och mamma-pappa-barn. Överväldigande fantastiskt och overkligt på samma gång. Jag tror jag bara blinkade och sen hamnade jag här.

4 kommentarer:

Kicki-mitt i livet sa...

Älskade finaste dotter GULLHÖNA och alla de andra namnen jag har på dig. Du glömde de roliga tankarna du hade som liten " När jag blir stor skall jag röka PrinceJohn och dricka grogg." Sen skulle du jobba på Mediakanalen precis som mamma. När du satt i ditt rum och lekte radio för dig själv, du var både programledare och den som ringde in och du stod för sången som den som ringde önskade, då var du tusen mil och år från det du är idag. Så stolt jag är över dig. Jag önskar jag hade din styrka och klokhet. Förstår inte vad du fått det ifrån, antagligen din far.
Din stolta mor
Din stolta mor

Johanna sa...

Ja, du ser ju mamma - det skulle rökas, krökas, jobbas på kontor och pratas i radio... Inte så mycket familjeliv där ju ;)

Tack för fina ord <3 Jag är min fars dotter på många sätt men lika mycket av mitt väsen kommer från dig, älskade mamma <3 <3 <3

Anonym sa...

Va mysigt inlägg♥
Jag tror jag förstår hur du menar lite nu...känns som att man på nåt sätt står bredvid sej själv o tittar på sitt liv..o undrar, jösses kan man ha de så bra o är det på riktigt?♥ får man vara så lyckliga? :)
Du får ju inte glömma alla dagar var vi lekte kontor o post..jösses så viktiga vi va då;)

Pussar i tusen

Johanna sa...

Visst är det märkligt Jessa?! Och alla våra upptåg...ha ha ha... Visst var vi viktiga och "vuxna" då men med facit i handen, bara småtjejer egentligen =) Pussar, kramar!!