fredag 13 januari 2012

Modig och Vis

Omkring jul beställde jag ett armband från min fina vän Malin. Jag bad henne att själv välja och gravera in två ord som hon tycker passar mig. Som ett barn på julafton slet jag i presentpåsen när armbandet anlände och jag blev både överraskad och glad över orden hon valt: Brave och Wise.

Men vet ni, nu i januarirusket känner jag mig varken Modig eller Vis. Istället är jag Trött och Omotiverad. Visst, jag anser mig vara någorlunda beläst och allmänbildad, en generalist, men just nu önskar jag att jag var modig, passionerad och verkligen brann för något. Jag gör inte det nu. Jag pyr inte ens litegrann…

Jag gör mitt jobb på bästa sätt, absolut. Jag älskar min familj och försöker ta vara på fritiden tillsammans med både mannen och barnen. Men jag vill mer!

Den stora käppen i livshjulet är att jag är enormt självkritisk och dessutom aldrig misslyckas. Med det sagt, innebörden är inte att jag lyckas med allt utan att jag sällan ger mig in i projekt där jag tvekar på mig själv. Som ni förstår finns då inte mycket utrymme kvar att vara Modig. Att blunda och ta steget ut för att våga göra något nytt. Men om jag skulle våga, vad skulle jag göra då?



6 kommentarer:

Anonym sa...

Om du letar ordentligt i hjärta o själ..nva lockar då? Va är d första som dyker upp? Tänk igenom o ta sen o testa d första som dyker upp..nåt finns d som du brinner för.
Eller lista upp alla saker vare sej dom tar lång eller kort tid o beta av?
Puss min bästaste Lalalouuu<3

Johanna sa...

Tack lilla <3 Bra tips - kanske är det just en lista jag behöver. Om jag tar med även sånt som jag vill men inte tror jag klarar av... Pussen kramen

Kicki-mitt i livet sa...

Johanna, börja sjung igen, det har du alltid velat göra. Ta sånglektioner hos nån sångpedagog, sjung i kör, eller vad som helst bara du sjunger.Lär dig sy kläder.Börja måla. Skriv en bok. Det finns massor du gjorde som barn som du tyckte om men nu har du så stora krav på dig själv så du inte vågar börja om. Se på mor din som prövar nya saker i livet fast det går åt skogen ibland, det är så himla kul med nya utmaningar. Jag säger till dig som vi säger till barnén i skolan: Du KAN. du VILL du VÅGAR. Det enda du inte skall ge dig på är nog fågelskådning,det har en tendens att bli lite enformigt. GF till träd ett GF till träd två osv.Du vet vad jag menar ;)
Din mor

Johanna sa...

Tack mamma <3 Nä, just fågelskådning kan jag lämna därhän och du har helt rätt - musik/sång och skrivandet är mina stora passioner så jag får lägga den värsta prestationsångesten åt sidan och börja där. Puppeli

Unknown sa...

Kram kram kram!!
Modig och vis - det är precis så jag ser dig :)
Tvivla inte så mycket på dig själv - du vet ju att du kan - eller hur ;-)
Kram igen, Malin

Johanna sa...

Malin - jag ska ha armbandet som mitt eget mantra och titta på det när jag tvivlar :) Kramar!