onsdag 1 juni 2011

Substans

Jag funderar intensivt på vad jag vill att nästa inlägg ska handla om. Det finns många anekdoter och historier men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.

Apropå historier. Jag har skrivit otaliga litterära verk av varierande innehåll, kvalitet och omfång. Många av dem handlade om ond, bråd död och de historierna skrattar jag istället högt åt idag. Efter ett avsnitt av Barnjournalen blev jag väldigt inspirerad till att skriva en högaktuell, politisk och samhällsskildrande berättelse(!). Behöver jag nämna att jag tog mig en väldig massa vatten över huvudet men vadå, ambitionen var enorm!

Boken fick namnet "Nidji". Jag skrev den någon gång i början av mellanstadiet och har den kvar i en låda på vinden. Historien kretsade kring pojken Nidji. Han var i min ålder och flydde från ett krigshärjat Irak. Han bosatte sig med sina föräldrar i Tyresö (på Sikvägen om jag minns rätt) och blev bästa kompis med den jämngamla grannen Janne. Jösses, vilken svulstig historia! Den innehöll allt från Ayatollah Khomeini till vardagen i skolan. Namnen på medlemmarna i Nidjis familj var alla variationer på samma tema: Nidja, Nidjito, Nidjana osv. Varför gå emot ett vinnande koncept?!

Ni förstår säkert att det inte utmynnade i någon flyktingskildring av substans. Mina erfarenheter av världen var minst sagt begränsade (hade varit en vecka i London, det var det). Och flyktingar och krig? Nä, där stod nog Barnjournalen för det lilla jag visste.

Efter Nidji återgick jag till mina mer lättsmälta historier. Skrev uppföljaren till den omåttligt populära (ja, alla i klassen läste den ...) "Ekorren" - om Megan som bodde med sin pappa på hotell Park Court i London (pappan arbetade som portier på hotellet). En dag träffade hon en talande ekorre i Kensington Garden och resten är, som man säger, historia...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Johanna
Efter att ha läst din blogg funderade jag på en sak som jag inte vet om jag berättat för dig. Jag hade också författar ambitioner som barn, men de var inte lika långvariga som dina, dock påbörjade jag en bok. Gissa vad den handlade om, jo två syskon i det krigsdrabbade Vietnam. Det var ju på 60-talet. Den blev så tung så jag fortsatte aldrig. Nu som vuxen om vi gör en kvasipsykolosering kanske det handlade om att bearbeta sina rädslor genom att skriva dessa berättelser. Normala tjejjer i vår ålder då borde ha skrivit om tomtar och troll eller prinsessor men nej inte vi inte. Sånt var vi klara med för länge sen. Du hade dina fantasier om att bli stjärna och jag lekte skola ibland. Den enda eleven i min klass var: Stellan Skarsgård, och han blev alltid kär i mig till slut.
Joråsåatte
Modern

Joss sa...

Kul kusselikiin att läsa :D :D visste inte att du blööggade ju!

Pöss

Jenny sa...

Du har haft många yrkestankar som liten, tror aldrig jag tänkte så mycket på vad jag ville bli. Jag vet att jag nångång skrev att jag ville bli journalist i en "mina-vänner-bok" men det var mest för jag läst att någon annan ville bli det hahaha...
Nu vill jag bara bli rik... Mohahaha.
Kram på er och trevlig långhelg!

Johanna sa...

@mamma: Nej, jag tror inte du berättat om din Vietnamn-skildring men det är väldigt intressant att vi var på samma spår. Och Stellan, helt underbart. Han vet inte vad han gick miste om ;O)

@Josse: Har hållit låg profil med det och heller inte bloggat i många dagar =O) Ni får vara mina försökskaniner så får vi se vad jag gör av den.

@Jenny: Hittade också en gamla Mina vänner jag fyllt i. Under "Jag vill bli" hade jag skrivit sångerska, skådespelerska, fotomodell... Ha ha ha

Kram till er alla!